Początki Budowania Marki Osobistej Co Warto Wiedzieć

przez Rafał

Marka osobista to coś więcej niż tylko dobrze brzmiące hasło, wizerunek czy logo. To sposób, w jaki jesteś postrzegany przez innych – w pracy, w mediach społecznościowych, a nawet w życiu codziennym. Budowanie silnej marki osobistej może otworzyć drzwi do wielu możliwości zawodowych i osobistych.

Dlaczego więc warto poświęcić czas i energię na budowanie silnej marki osobistej? Zacznijmy od najważniejszego: autentyczności. Ludzie cenią prawdziwość i szczerość. Tworząc markę osobistą, nie próbuj być kimś, kim nie jesteś. Zamiast tego skoncentruj się na swoich unikalnych cechach, pasjach i umiejętnościach.

W dzisiejszym świecie, gdzie konkurencja jest coraz większa, a dostęp do informacji i technologii wyrównuje szanse, kluczowe staje się wyróżnienie się z tłumu. Tutaj właśnie wkracza marka osobista. Niezależnie od tego, czy prowadzisz własny biznes, rozwijasz karierę zawodową, czy jesteś freelancerem, silna marka osobista może być twoim najcenniejszym atutem.

Kolejnym krokiem jest konsekwencja. Twoja marka osobista powinna być spójna we wszystkich aspektach twojego życia – od sposobu, w jaki się prezentujesz, przez treści, które publikujesz w mediach społecznościowych, po sposób, w jaki komunikujesz się z innymi. Konsekwencja buduje zaufanie i pomaga utrwalić twój wizerunek w oczach innych.

Zastanów się, co sprawia, że jesteś wyjątkowy. Jakie są Twoje mocne strony, umiejętności i wartości, które chcesz, aby inni zauważyli? Marka osobista polega na konsekwentnym i autentycznym przedstawianiu tych cech. Ważne jest, aby być sobą i nie próbować na siłę dopasowywać się do oczekiwań innych.

Czym jest marka osobista?

To jest to, jak jesteśmy widziani w oczach innych. To stworzony, wykreowany przez daną osobę wizerunek, przez który pryzmat postrzegają ją kontrahenci, pracodawcy itp. Który pozwala się wyróżnić na rynku. Dobrze wykreowana marka osobista powinna być ważna dla każdej osoby, ponieważ pomaga nie tylko w życiu zawodowym, ale i na polu prywatnym.

Budowa marki to strategia marketingowa, która pozwoli ci zbudować spójny wizerunek i przedstawić go twoim odbiorcom. Pojęcie ‘strategia marketingowa’ może brzmieć nieco poważnie i kojarzyć się z korporacją. Nie należy się jednak obawiać, że marka dotyczy jedynie osób na wyższych szczeblach. Błędne jest także przekonanie, że marka osobista jest ważna tylko dla celebrytów, polityków czy szefów wielkich korporacji.

Marka osobista jest dla każdego, kto dba o swoją karierę. Korzystają z niej studenci, osoby szukające nowej pracy, freelancerzy, którzy próbują się wybić na rynku czy osoby na kluczowych dla danej firmy stanowiskach. Każda z tych osób chce budować swoją reputację i być rozpoznawalnym w swojej branży. To po prostu budowanie świadomości marki osobistej w sieci i nie tylko. 

Etapy rozwoju marki osobistej

  • Marka niewidoczna
    Ludzie w tym momencie nie znają twojej marki. Nie wiedzą, kim jesteś i co robisz. To jest ten etap, w którym rozpoczynasz działanie. To wymaga dużego wkładu, pracy z twojej strony.
  • Marka widoczna
    To jest moment, w którym się ujawniasz. Ludzie zaczynają cię poznawać. Korzystają z darmowych ofert, treści, które udostępniasz na swoich social mediach. W marce widocznej ludzie nie mają jeszcze do ciebie zaufania, oni dopiero cię poznają. Ten etap dalej wymaga dużego wkładu z twojej strony. Ponieważ musisz pracować nad tym, by ludzie cię polubili i zaufali ci.
  • Marka świadoma
    Tu twoja marka staje się wiarygodna, stabilniejsza. Czyli już zdobywasz zaufanie, ludzie już cię lubią. Na etapie marki świadomej już zaczynasz zarabiać. Tu dalej jest duży wkład z twojej strony i musi być zaangażowanie, ciężka praca.
  • Marka eksperta
    Na tym etapie marki masz już stabilne dochody i rezultaty. Klienci mogą przychodzić i przychodzą sami do ciebie. Jako ekspert masz już zaufanie społeczne. Masz wpływ na rynek, w którym działasz. Tak rozwinięta marka pozwala pracować mądrze, a nie ciężko poprzez delegowanie zadań.

Silna marka osobista

Nie wystarczy wyłącznie budować markę osobistą, w odpowiedni sposób prezentując wizerunek w internecie. Kluczowy jest profesjonalizm w swojej dziedzinie. I podstawą jest wykonywanie pracy na najwyższym poziomie. W przeciwnym razie stworzymy markę, która bez solidnej oferty może przyciągnąć klientów, ale nie sprawi, że będą oni wracać i polecać nasze usługi.

Na tym fundamencie zaczynamy budować nasz wizerunek, opowiadając o sobie i swojej pracy z naciskiem na profesjonalizm. Ważne jest nie tylko wykonywanie swojej pracy jak najlepiej, ale także dbanie o to, aby świat o tym wiedział. Podejście „siedź cicho, a ktoś cię zauważy” nie działa już na współczesnym rynku. Trzeba wyróżniać się na tle konkurencji. I konieczne jest korzystanie z nowoczesnych narzędzi, i mediów społecznościowych, które pomogą dotrzeć do szerszej publiczności.

Jak zacząć? Spokojnie czy zmasowane działanie?

Każdy z nas jest inny. Jedni powinni iść do przodu, stosując małe kroki, inni pragną szybko osiągać niesamowite rezultaty. Zmasowane działanie jest najszybszą drogą do osiągania. Tak, popełnisz wiele błędów. Tak, możesz się ośmieszyć niejednokrotnie. Momentami może być słabo. Ale dzięki nieustannemu samodoskonaleniu w trakcie całego procesu wyciągniesz setki mądrych wniosków. Działając powoli, lepiej się przygotowując, możesz w całym życiu nie wzrosnąć tak, jak inni potrafią w rok. Właśnie dzięki zmasowanemu działaniu i nieustannemu doskonaleniu się w trakcie tej przygody.

Dlaczego warto budować markę osobistą?

  • Media społecznościowe są doskonałym miejscem do budowania marki osobistej dla każdej branży, ponieważ trafisz do swojej grupy docelowej. Będąc tam, sprawisz, że klientom łatwiej będzie znaleźć cię lub twoją firmę, jeśli Twoja marka osobista będzie widoczna.
  • Budując markę, zyskujesz zaufanie, a to jest najważniejsze w budowaniu marki osobistej. Im więcej użytkowników zaufa twojej marce, tym więcej klientów zyskasz. I niezależnie co będziesz sprzedawać to może to spowodować, że stanie się to twoim głównym źródłem przychodu albo go zwielokrotnisz.
  • Dobrze zbudowana marka osobista przyciąga kontrahentów. Jako ludzie operujemy schematami, dlatego szybciej weźmiemy pod uwagę osobę z marką osobistą, którą widzieliśmy kilkukrotnie i tę, którą polecają kontrahenci.
  • Wizerunek eksperta to podstawa, będąc liderem na rynku, a dbanie o relacje z obecnymi oraz nowymi kontrahentami pozwala na zwiększanie zysków. Twoja ekspercka marka osobista to również pokazanie, że wciąż się uczysz, sprawdzasz nowe rozwiązania.
  • Inną sprawą jest to, że możesz podróżować, budować markę i na tym zarabiać. Poprzez podróżowanie możemy tworzyć ciekawy i fajny kontent. Dzięki temu uwiarygadniać ją i pokazywać interesujące rzeczy.

Wyglądaj jak zwycięzca

Musisz mieć nawyk ubierania się jak ktoś, kto zamierza coś osiągnąć w życiu. Dla człowieka wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów. Wygląd drugiej osoby ma kluczowy wpływ na naszą opinię o niej. A gdy już kogoś ocenimy w określony sposób, mózg robi wszystko, żeby uzasadnić tę ocenę. Żebyśmy zmienili opinię na temat drugiej osoby ukształtowaną na podstawie pierwszego wrażenia, musi się wydarzyć coś naprawdę niezwykłego lub szokującego.

Niektórzy twierdzą, że nie należy oceniać po wyglądzie. Może i mają rację, ale to nie zmienia faktu, że każdego, kogo spotykasz na swojej drodze, oceniasz właśnie na podstawie tego, jak ta osoba wygląda. Niektóre badania dowodzą, że pierwsze wrażenie kształtuje się w ciągu pierwszych 4 sekund, jakie mijają od poznania nowej osoby. Jednak zazwyczaj pełną opinię na jej temat mamy już po około 30 sekundach. Tak po prostu działa umysł.

W wizerunku, jaki budujesz, liczy się wszystko. Jeżeli coś ci nie pomaga, to ci szkodzi. Jednym z najsprytniejszych ruchów, jakie możesz wykonać, jest zakup kilku książek na temat osobistego wizerunku i zastosowanie się do porad dotyczących doboru stroju, fryzury, makijażu i dodatków, dzięki czemu będziesz robić wrażenie osoby kompetentnej, skutecznej i godnej zaufania.

Ludzie są bardzo spostrzegawczy i w dużym stopniu kształtują swoje opinie o innych, kierując się ich wyglądem. Jeżeli zadasz sobie trochę trudu, żeby się dowiedzieć, jakie ubrania nosić i jak wyglądać, by robić wrażenie kompetentnej osoby, otworzysz przed sobą drzwi, które w innych okolicznościach być może pozostałyby zamknięte.

Promować swój wizerunek i kreować markę osobistą możemy na naprawdę wiele sposobów – media społecznościowe dają nam obecnie olbrzymie możliwości w tym zakresie. Sprawiają, że niekoniecznie będzie to kosztowało dużo pieniędzy, raczej będzie wymagało sporej ilości sumiennej i wytrwałej pracy. Ale przecież bez poświęcenia czasu i innych zasobów nie da się osiągnąć prawdziwego sukcesu w żadnej branży. Zbudowanie własnej marki z pewnością Ci się opłaci!

Na koniec, pamiętaj o ciągłym rozwoju. Uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach i warsztatach nie tylko wzbogaca Twoje umiejętności, ale także buduje Twoją reputację jako osoby zaangażowanej i kompetentnej. Twoja marka osobista nie jest czymś stałym; powinna ewoluować wraz z tobą. Inwestuj w swoje umiejętności, zdobywaj nowe doświadczenia i nieustannie się rozwijaj.

0
Would love your thoughts, please comment.x